Students failing a module, and who need to complete a coursework component, must make contact with the relevant lecturer.

UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA
Course Name (English) PHILOSOPHY AND CURRENT ISSUES
Course Code CTU552
MQF Credit 2
Course Description Kursus merangkumi hubungan ilmu falsafah dengan Falsafah Pendidikan Negara dan Rukunegara. Penggunaan falsafah sebagai alat untuk memurnikan budaya pemikiran dalam kehidupan melalui seni dan kaedah berfikir serta konsep insan. Topik utama dalam falsasah iaitu epistimologi, metafizik dan etika dibincangkan dalam konteks isu semasa. Penekanan diberikan kepada falsafah sebagai asas bagi menjalin dialog antara budaya serta memupuk nilai sepunya. Di hujung kursus ini pelajar akan mampu melihat disiplin-disiplin ilmu sebagai satu badan ilmu yang komprehensif dan terkait antara satu sama lain.
Transferable Skills 1. Pemikiran kritis dan kemahiran menyelesaikan masalah.

2. Etika dan moral profesional.

3. Pembelajaran berterusan dalam pengumpulan dan pengurusan maklumat
Teaching Methodologies Lectures, Discussion, Presentation, Collaborative Learning
CLO
CLO1 Mengaplikasikan ilmu falsafah, Falsafah Pendidikan Negara dan Rukun Negara terhadap isu semasa.
CLO2 Menerangkan isu semasa berdasarkan aliran pemikiran utama dalam pelbagai aliran falsafah.
CLO3 Menghuraikan isu semasa melalui perspektif perbandingan falsafah sebagai asas bagi menjalin dialog antara budaya.
Pre-Requisite Courses No course recommendations
Reading List
Recommended Text
  • AI-Faruqi I.R 1994, AI-Tawhid: Its Implications for Thought and Life, 2nd Edition Ed., IIIT Herndon [ISBN: 978-091246380]
  • Mitchell, H.B 2011, Roots of wisdom: A Tapestry of Philosophical Traditions, 6th Edition Ed., Cengage Learning Wadsworth [ISBN: 978-049580896]
  • John Hospers 1997, An Introduction to Philosophical Analysis, 4th Edition Ed., Psychology Press [ISBN: 9780415157933]
  • Phillips, D.C. 2014, Encyclopaedia of Educational Theory and Philosophy, 1st Edition Ed., SAGE Publication [ISBN: 978-145223089]
  • Solomon, R.C. & Higgins, K.M. 2010, The Big Questions: A Short Introduction to Philosophy, 8th Edition Ed., Wadsworth: Cengage Learning [ISBN: 978-049559515]
  • Weiming, T. & Ikeda, D. 2011, New Horizons In Eastern Humanism: Buddhism, Confucianism, and The Quest for Global Peace, I.B. Tauris London [ISBN: 978-184885593]
Reference Book Resources
  • SYED MUHAMMAD. NAQUIB AL-ATTAS 1991, CONCEPT OF EDUCATION IN ISLAM., ISTAC Kuala Lumpur [ISBN: 9789671570449]
  • Dzulkifli, A. R. & Rosnani, H 2019, Pentafsiran baharu falsafah pendidikan kebangsaan dan pelaksanaanya pasca 2020, IIUM Press Kuala Lumpur [ISBN: 9789674910280]
  • Osman Bakar, Classification of Knowledge in Islam [ISBN: 9780946621712]
  • Rosnani Hashim 2017, Revitalization of Philosophy and Philosophical Inquiry in Muslim Education, Kuliyyah of Education IIUM [ISBN: 9789671098615]
Article/Paper ListThis Course does not have any article/paper resources
Other ReferencesThis Course does not have any other resources